NOWE LIMITY UJMOWANIA W KOSZTACH SAMOCHODÓW OSOBOWYCH OD 1 STYCZNIA 2026 ROKU
Nowa era rozliczeń: od 2026 r. samochód firmowy może kosztować Cię więcej niż myślisz
Zgodnie z ustawą z dnia 2 grudnia 2021r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 2269), która została podpisana przez Prezydenta RP 7 grudnia 2021r. Od 1 stycznia 2026 roku czekają nas poważne zmiany w limitach kosztów dla samochodów osobowych. Dla wielu przedsiębiorców będzie to realny wzrost wydatków podatkowych.
🎯 Co się zmieni?
Nowe limity zależne od emisji CO₂
Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji i odliczeń dla aut firmowych zostaną podzielone na trzy progi, w zależności od napędu i emisji.
| Typ pojazdu / emisja CO₂ | Limit do 31.12.2025 | Limit od 01.01.2026 |
| Elektryczne / wodorowe | 225 000 zł | 225 000 zł |
| Spalinowe / hybrydowe niskoemisyjne (emisja < 50 g/km) | 150 000 zł | 150 000 zł |
| Spalinowe / hybrydowe z emisją ≥ 50 g/km | 150 000 zł | 100 000 zł |
W praktyce oznacza to, że dla zdecydowanej większości samochodów spalinowych (oraz tradycyjnych hybryd) limit spada ze 150 tys. do 100 tys. zł.
Leasing, najem i dzierżawa także objęte zmianą
Nowe limity nie dotyczą tylko amortyzacji w ujęciu własnościowym — obejmują także:
- leasing operacyjny
- leasing finansowy
- najem długoterminowy
- najem krótkoterminowy (jeśli umowa przekracza pół roku)
- dzierżawę i inne umowy podobne
W przypadku leasingu operacyjnego zmianą objęta będzie część kapitałowa raty leasingowej — tylko proporcjonalna część będzie mogła być zaliczona do kosztów, jeśli wartość auta przekracza nowy limit.
W ustawie nowelizującej zapisano, że pojazdy wprowadzone do ewidencji środków trwałych do 31 grudnia 2025 r. będą rozliczane według dotychczasowych limitów (150 000 / 225 000 zł).
Przepis ten nie dotyczy umów leasingów operacyjnych, najmu czy dzierżawy – co oznacza, że auta objęte dotychczasowymi umowami będą „przeliczone” na nowych warunkach od 2026 r. W związku z odpowiedzią na interpelację poselską Ministerstwo Finansów stwierdziło: „Samochody osobowe na leasing, najem, dzierżawę nie są ujmowane w ewidencji środków trwałych. Dlatego od 1 stycznia 2026r. będą podlegały nowym limitom, nawet jeżeli umowa została zawarta wcześniej.”
🧮 Przykład obrazujący różnicę
Załóżmy, że firma kupuje auto warte 150 000 zł.
- Do końca 2025 r. można było ująć całość tej kwoty w kosztach (bo limit 150 000 zł).
- Od 2026 r., jeśli emisja auta ≥ 50 g CO₂, tylko 100 000 zł będzie uznane za koszt.
To oznacza, że Twój dochód podatkowy będzie o tę część większy, a co za tym idzie — zapłacisz wyższy podatek i być może większą składkę zdrowotną.
W przypadku leasingu operacyjnego — jeśli auto warte 150 000 zł zostanie objęte limitem 100 000 zł – tylko proporcjonalna część kapitałowa raty będzie kosztem podatkowym. Odsetki natomiast można zaliczyć w całości.
💡 Co możesz zrobić przed końcem 2025 r.
Aby zminimalizować negatywne skutki nowych przepisów, rozważ:
- Kupno auta i wprowadzenie go do ewidencji w 2025 r.
Jeśli pojazd zostanie zaksięgowany jako środek trwały przed 1 stycznia 2026 r., zachowasz stary limit amortyzacji. - Rozważ samochód elektryczny lub hybrydę plug-in (PHEV, emisja < 50 g/km)
Te pojazdy nadal będą objęte korzystniejszym limitem 150 000 zł lub – w przypadku elektryków – 225 000 zł. - Wybieraj leasing finansowy lub krótsze umowy leasingowe
Leasing finansowy daje większą elastyczność w niektórych przypadkach. A krótsza umowa może zmniejszyć ryzyko stosowania nowych limitów w całości. - Ustal emisję CO₂ przed podpisaniem umowy
Sprawdź dane homologacyjne lub CEPiK, aby wiedzieć, do którego progu limitów kwalifikuje się auto. - Przygotuj się na wyższy podatek i mniejsze odliczenia
Już teraz uwzględnij w budżecie firmy, że część wartości auta może nie być kosztem podatkowym.


Dodaj komentarz