Od początku kwietnia usługi z branży beauty objęte są obniżonym, 8% podatkiem VAT. Zmiany te są ważnym krokiem w kierunku ujednolicenia stawek podatku od towarów i usług w pokrewnych branżach – fryzjerskiej i kosmetycznej.

Obniżka VATu ma również na celu poprawę kondycji finansowej małych przedsiębiorstw działających w branży piękności. Najnowsze dane z tego sektora wskazują bowiem, że pomimo dynamicznego rozwoju i wzrostu popytu na usługi kosmetyczne, firmy z tego sektora popadają w coraz większe problemy finansowe i masowo się zadłużają.

Na czym polega zmiana?

Obniżka stawek VAT z 23% na 8% dla usług z branży piękności wprowadzona jest na podstawie Rozporządzania Ministra Finansów z dnia 14 marca 2024 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz.U. 2024 poz. 387). Przewidziano w nim, iż zmiana obejmie:

  • usługi kosmetyczne, manicure i pedicure (PKWiU 96.02.13.0);
  • usługi kosmetyczne, manicure i pedicure, świadczone w domu (PKWiU ex 96.02.14.0);
  • pozostałe usługi kosmetyczne (PKWiU 96.02.19.0).

Działalność ta będzie zatem korzystać z analogicznej stawki podatku, jak pokrewne im usługi fryzjerskie.

Należy zaznaczyć, że nowe przepisy nie wnoszą nic nowego dla działających w tej branży przedsiębiorców, którzy korzystają ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług ze względu na wysokość obrotu. Dla tych podatników nic nie zmieni się w zakresie rozliczeń VAT.

Warto również pamiętać, że do zmian trzeba odpowiednio się przygotować. W tym zakresie firmy powinny przede wszystkim zadbać o odpowiednie dostosowanie kas rejestrujących.

Jakie konsekwencje niesie obniżenie stawki podatku?

Zmiana stawki podatku z 23 % na 8% dla branży beauty podyktowana jest w znacznej mierze problemami finansowymi przedsiębiorstw działających w tym obszarze. Według różnych analiz – pomimo dynamicznego rozwoju i coraz większego zapotrzebowania na pracowników – lawinowo rośnie też poziom zadłużenia firm świadczących tego rodzaju usługi.

Obniżka stawki podatku ma więc pomóc im wyjść z kryzysu, zwiększając atrakcyjność oferty. Biorąc jednak pod uwagę słabnącą, lecz nadal istotną inflację, wzrost wynagrodzeń oraz kosztów prowadzenia działalności, można się spodziewać, że ceny usług kosmetycznych nie spadną, a co najwyżej ustabilizują się.

Należy zaznaczyć, że obniżka VAT dla branży beauty była też jedną z obietnic wyborczych partii wchodzących w skład koalicji rządzącej. Wcześniej taki postulat pojawiał się w kontekście tzw. tarczy Beauty związanej z pakietem osłonowym dla przedsiębiorców dotkniętych ograniczeniami wynikającymi z pandemii COVID-19.

Ważny krok w kierunku uproszczenia przepisów podatkowych

Kolejną z konsekwencji tych zmian będzie zwiększenie przejrzystości stawek podatku VAT w zakresie pokrewnych rodzajów działalności. Działanie to można również wpisać w  trwające już od jakiegoś czasu plany uporządkowania i uproszczenia stawek podatku od towarów i usług. Przykładem jest wprowadzona jeszcze w 2020 roku nowa matryca stawek VAT w ramach której ujednolicono stawki podatku dla kilku pokrewnych kategorii produktów, w tym m.in. przypraw, wyrobów cukierniczych, czy owoców.

Na obniżony, 8% VAT firmy działające w sektorze usług kosmetycznych czekały od niemal 4 lat. Taka zmiana może więc pomóc wyjść na prostą wielu przedsiębiorstwom, które do tej pory odczuwają skutki pandemicznego lockdownu. Jest to również bardzo ważny krok w kierunku zwiększenia przejrzystości rozliczeń w zakresie podatku VAT.

Podobne wpisy